Obchod s Čínou provází řada legend a pohádek. Český Honza se vydal zabít čínského draka, aby nakonec rozesmál čínskou princeznu, když šermoval plastovým mečíkem proti hordě místních lupičů. Domů se vrátil s princeznou, půlkou království a pocitem, že udělal dobrý kšeft. Tatínek král se zaradoval, že se zbavil nepotřebného inventáře. Musí mít každý obchod s Čínou podobný šťastný konec?
Pro jakoukoliv činnost s říší Středu je třeba přibalit do ranečku velkou dávku trpělivosti a respektu. Chytrý Honza možná dokáže vyřešit každý zapeklitý problém, ale za čínskou zdí ho čekají hádanky, se kterými se ještě nikdy nesetkal. Pro jejich rozluštění potřebuje najít v Číně parťáka do nepohody, což určitě nestihne během jedné návštěvy veletrhu. Většina Honzů dostane pod čepec snáze holku od vedle než čínského obchodního partnera. Znalost čínštiny nehraje roli. Rozhoduje investovaný čas. Každý Číňan zná jeho cenu.
Pro půlku království se chytrý Honza nemusí plazit před králem po kolenou a vykládat mu, že jeho tlustá dcera je kus. Stejně by mu neuvěřil. Musí pochopit, co je pro něj důležité a vyjít jeho přáním vstříc. Často stačí jen flexibilně reagovat a nedramatizovat čínskou chaotickou organizaci, která z našeho pohledu nikam nevede. V Číně většinou pravá ruka neví, co dělá levá. V zemi, kde se zítra rychle zapomíná, co bylo včera, se dohody můžou rychle měnit. Číňané od svého partnera očekávají snahu problémy vyřešit, přizpůsobit se a nestavět se na zadní.
Mnoho Honzů si v Číně naběhlo na vidle. Poslali dopředu zálohu na zboží, které nikdy nedorazilo. Domluvili si distribuci v obchodech, které neexistovaly. Objednali si velmi výhodnou dopravu u firmy „Nedojel, nedoručil, ztratil se“. V těchto problémech většinou nemá prsty čínský démon, který chce každého odrbat, ale naivita Honzy, který poprvé vyrazil za evropská humna.
Pro útěchu všech Honzů se Číňané v Evropě většinou chovají podobně. Buď si hned na prvním rohu najmou konzultanta, který je rychle zbaví financí a iluzí. Nebo se naopak do všeho pustí na vlastní pěst bez znalosti prostředí. Obě strany se vzájemně snaží přechytračit. Číňané postaví na zelené louce obchod den před příjezdem obchodního partnera. My dáme dohromady velký fiktivní marketingový tým, abychom vytvořili dojem velké firmy a získali lukrativní čínskou zakázku. Není nakonec ten obávaný čínský drak jen báchorkou pro malé děti?